soo

Av Harry Stangenberg - 9 juni 2011 10:31

I morse följde vi Fredrik till bussen kl 06:00. Tro inte nu att vi satte igång med arbete, nej vi gick ner och knöt oss. Är man på sjön skall man ta det lungt!

Ni kan kolla oss på följande länk:

Det är kanske svårt att se men vi ligger längst inne i hamnen

Går ni dessutom in på www.marinetraffic.com och väljer hamn, Lerwick, så ser ni Katarina som en plipp

Av Harry Stangenberg - 8 juni 2011 16:32

Nu har vi sovit ett par timmar, klarerat in båten, fått nyckel till Lerwicks båtklubb med varmt vatten toa och tvättmaskiner. Vi har tvagat oss, ätit lunch (fish & chips)

vilat lite igen. Vi går fortfarande ostadigt på land efter en vecka i båten.

I morgon mönstrar Fredrik av, tyvärr....

Solen går upp över stadshuset i hamnen   Här ligger hon så grann...   Soluppgång besättning på patrullbåten bevakade oss flera timmar, vi hade lite kul med dem   minsta kursändring över ett restricted area så ökade de farten   Sådana här fanns det ganska gott om på vägen mot Shetland

Av Harry Stangenberg - 8 juni 2011 12:40

Efter ca sex månaders funderingar och planering, att då få segla in i hamnen kl 3:45 var helt underbart. Solen höll på att gå upp i öster. Vi ropade upp hamnkapten på kanal 12 som anvisade oss en plats, långsides i ”small harbour”. Aldrig i hela mitt liv har en tilläggning i en hamn varit så enkel. Vi gled in.

Vi lämnade Egersund i måndags och tillbringade 41 timmar på Nordsjön, vädret har varit gynnsamt, dvs. inga kulingar eller stormar, tyvärr lite mycket vind direkt i nosen. Så är det bara…..

Tomas tyckte jag skulle beskriva sanningen. Två lätt rökiga singelmalt och en bärs kl 4:30 i sittbrunnen under det att solen gick upp, ljudlöst, vindstilla, det kommer vi nog aldrig att glömma!

Fortsättning följer

Av Harry Stangenberg - 5 juni 2011 19:10

Vi har nu kommit till Egersund, en liten trevlig fiskeby utmed Norges västkust. Det var svårt att komma in i hamnen, som mer eller mindre var blockerade av gigantiska fiskebåtar.

De som skall segla över till Skottland går ofta hit och avvaktar en bra prognos för överfarten. Så även vi. I morse såg allt OK ut för vårt språng till Shetland men kvällens prognos var inte bra. Förmodligen fortsätter vi norrut i morgon, kanske till Tananger, ca 40 miles, lika långt som vi seglat idag. Ju längre norrut vi går så minskar avståndet till Shetland, nackdelen är att kursen blir mer västerut och västlig vind vill vi absolut inte ha!

Fredrik presentade mig med Helene och Arne Mårtenssons senastre bok, en delsträcka under deras seglats.( Han på Handelsbanken som köpte en båt för 40 millen och seglade jorden runt under tre år ) Helene beskriver menyn som hon bjöd på under seglatsen. T.ex Arne blev så förtjust i lammfilé efter vistelsen på Nya Zeeland. Hummern där och där smakade bättre där och där.....

Idag har vi ätit: till lunch på havet, pannbiff med lök och stekt potatis, dryck vatten. Till middag: korv och bröd! Basta!

Av Harry Stangenberg - 4 juni 2011 21:50

Vi startade planenligt i onsdags ca kl. 21 med Skagen mål, som ligger på Jyllands nordspets, en sträcka på ca 110 nautiska mil. De första timmarna blåste det dåligt så då körde vi med järngenuan (motorn för den oinvigde). Vid midnatt emellertid hissade jag, ville inte väcka gastarna, allt gick bra. Vi kör tretimmarsvakter vid skapligt väder, vid hårt är vi säkert två.

Givetvis var vi helt säkra på att kunna glida in i hamnen och mer eller ensamma eftersom vi hade 11 –12 meter västligt, vilket borde hindra göteborgarna att ge sig västerut. Hamnen var ”knökafull”…….av norrmän. Personligen har jag aldrig sett så många feta båtar på våra breddgrader. Norrmännen hade en regatta från Oslo men 250 deltagare. Efter mycket letande hittade vi en plats utanför en kutter, snabbt kom sju andra som lade sig utanför oss. Här gäller alltså inga svenska regler med max tre i bredd(brandskäl) Vi fick vår fiskefilé med tillbehör på bryggan i solskenet. Middag åt vi ombord och somnade sött!

Pigga och friska lämnade vi Skagen med södra Norge som mål. Just nu befinner vi oss i Farsund en liten by väster om Lindesnäs (Norges Smygehuk) Vi har gått ca 130 mil under de senaste 24 timmarna. Vilken dag, natt, morgon……

En härlig sanering av kroppen, mum for men, frukost och en titt på stan och vad hittade vi där! Pinfärska räkor (Fredriks dröm sedan seglatsen till Lofoten 2008).

Nu har det gått ett par timmar, vi har fått vår siesta, mat i magen för att tidigt i morgon segla upp utmed kusten för att finna en lämplig hamn inför språnget över till Shetland. Just nu finns det lika många olika väderprognoser som vädersajter. Vi väljer som vanligt den bästa!

Av Harry Stangenberg - 1 juni 2011 17:22

Redan igår startade jag seglatsen mot Shetland, dvs jag motorerade från Halmstads Segelsällskap till Grötviks hamn som ligger alldeles i närheten av där vi bor. Från Grötvik startade vi också när vi seglade till Lofoten.

Nu är tankarna fyllda, kylskåpet fullt en och en annan pilsner finns ombord, tonic, toapapper, plåster, lökkorv, sjösjukepiller, majonäs, jordnötter, 1kg godis. Säkerhetsutrustningen kollad. Ja, jag känner att nu kan vi gå.

Nu väntar jag bara på besättningen som skall dyka upp om någon timme, vi äter middag (på land) och sedan "drar" vi.

Vindprognosen för de kommande dagarna ser mycket positiv ut. Jag går in  på en vädersajt, ser vädret taskigt ut där så byter jag till en annan med bättre väder!     Bilder på Fredrik sedan Tomas som står och styr. Jan med där sitter också svåger Roland

Vi får ikväll avtagande NV vind som senare i natt vrider mot V eller SV så enligt danskarnas SMHI så får vi en halvvind upp till Skagen

Av Harry Stangenberg - 24 maj 2011 13:38

Jo med

Katarina

Av Harry Stangenberg - 21 maj 2011 17:19

Så bär det av igen.

Skall jag vara ärlig så har jag inte funderat på att skriva en blogg under kommande seglats, trots allt är det ju inte så långt i år och vi skall inte vara borta så länge. Fick någon fråga för ett par månader sedan och har väl inte funderat på det sedan dess men så de senaste dagarna har frågan ställts från många håll. Sagt och gjort det är lätt att lägga upp den och nu är vi igång!

Tanken är att vi skall ”kasta loss” på kvällen den 1:a Juni. Vilka är vi då? Det är bara kända ansikten, i bokstavsordning:

Fredrik från Stockholm, lycklig ägare till systerbåten till Katarina, Jeppson Hund (får man verkligen döpa en båt till vad som helst?). Djurgårdare, klass 8 skeppare (gick man inte ut folkskolan efter nian?) Om sanningen skall fram är det ett par snäpp högre än min ”skepparexamen” som nu heter kustskeppare. De snorkiga säger ”Fartygbefälsexamen klass VIII”…….Fredrik är uppvuxen i Stockholms skärgård, skicklig seglare och navigatör. Fredrik seglade med till Fraserburgh i Skottland 2007 och även till Harstad i Vesterålen ovanför Lofoten 2008.

Tomas från Barsebäck, en trogen kompis sedan 45 år, ställer alltid upp om man ber om något. Har seglat mycket med oss, kom upp till Nordnorge och seglade med några hundra mil. Tomas är aktiv inom Sjöräddningen, har också en sån där fin examen, nej nu börjar jag bli avundsjuk.

Det är alltså vi tre som ”kastar loss” och tanken är att gå till Skagen som första hamn.

Jag har inte varit i Danmark de sista tre veckorna och är givetvis sugen på fiskefilet med pommes frites och remoulade och en god pilsner…Därefter rundar vi Norges sydligaste spets Lindesnes, ca 100 mil från Skagen (Nautisk mil 1852 m). Därefter Lista kanske Stavanger, Haugesund, Utsira. Om vädret är stabilt går vi direkt till Lerwick på Shetland annars kanske upp till Bergen. Vi får se...