soo

Av Harry Stangenberg - 2 juli 2011 14:52

Så var det dags för en sammanfattning.

Jag har nog tidigare skrivit att allt fungerade helt enligt planen, bra vind, kanske lite mycket motor när vi gick till Shetland, annars seglade vi mest för hela slanten, ingen dimma och egentligen inga våldsamma vindar.

OK det blåste friskt när vi kom till Norge på hemvägen men då är det är bara att minska segelytan.

Vi har varit friska hela tiden, bakterierna trivs nog inte i temperaturer kring de tio.

Stämningen har hela tiden varit på topp givetvis tack vare:

Fredrik som alltid är pigg och glad, full i faen och alltid nära till skratt. Hur blev det med vikten? Kommer du med bland gastarna till Gotland Runt och besättningens totalvikt på 500 kg? Tomas och jag har gått ner vardera 2 kg så man ser att vin och spritmetoden fungerar lika bra som Gi….

Tomas, alltid hjälpsam, slitvarg, tog många långa styrningar. Mycket omdömesfull, gott sjömannaskap men så har vi också kamperat ihop i snart 45 år.

Sten-Olof, värmlänning, något seg och långsam i början men var snart ikapp. Landkrabba med erfarenhet av Göta Kanal och Klarälven.

Ja vi måste verkligen ge dig en eloge. Det var synnerligen trivsamt att ha med dig ombord, hungrig inte bara på mat utan också på segelkunskap.

Ett stort tack gubbar!

Kapten Harry

Vad är nu detta? Jo jag sklle fixa lite i båten, låg med aktern mot bryggan, hoppade men fastnade med foten på båten, slog huvudet i bryggkanten, hamnade i vattnet, otäckt för jag visste inte vad som var upp eller ner, kom till ytan i sista sekund, låg säkert en kvart i vattnet innan mitt skrik på hjälp uppfattades. Bröt underarmen…..kul och jag som skulle börja träna golf efter flera års uppehåll.

Löjligt, så har man seglat 1250 sjömil = 230 landmil, hoppat och klättrat och så trillar man i vattnet i hemmahamnen!!!!

Nu vänder vi blad!

Av Harry Stangenberg - 29 juni 2011 00:13

Så är man då hemma igen efter en månad på sjön. Det har varit en otrolig upplevelse, allt har fungerat helt enligt min plan. Vi har haft vädret med oss. Jag vet att det regnade några timmar när vi lämnade Norge och seglade mot Shetland, när vi sedan hyrde bil på samma ö regnade det på förmiddagen. När vi vaknade på Fair Isle regnade det som faen men vad gör det när man har bra kläder. Något som emellertid varit emot oss hela tiden har varit strömmen. Det spelade ingen roll hur vi seglade, kom den inte rakt emot så var den hela tiden negativ. Jag har funderat åtskilligt på om inte instrumenten trots allt varit felkalibrerade, men de kan de inte varit eftersom den kom från alla håll utom med oss.

Vi lämnade Farsund kl 07:00 på söndagen vände upp vid Lindesnäs 92o mot Skagen Rev, en sträcka på 115 nautiska mil. Vi kommer nog att minnas denna dag, perfekt vind från rätt håll vi snittade strax under 8 knop FÖG (fart över grund, dvs. den verkliga hastigheten mätt med GPS:en ) Tittade man på ”hastghetsmätaren” så låg men ständigt på 10 knop med den påverkas av motströmmen.

Så dog plötsligt vinden ut lagom till vi närmade oss Skagen som vi passerade ca 01:30. Att då gå in i hamn var otänkbart, ett alternativ var då att gå till Läsö, komma in trötta på morgonen, nej vi längtade efter våra respektive så vi tuffade på och kom till Halmstad vid halvfem tiden (måndag)

Sedan vi tankade i Kirkwall har vi haft problem med motorn, plötsligt har varvtalet sjunkit samtidigt som min puls ökat motsvarande, 25 m, meter inte miles från piren vid Grötviks hamn stannade skrället, snabbt ankare ut, en motorbåt på väg ut bogserade oss in i hamn, allt klart på tio minuter!!! Som ni ser, vi hade återigen turen med oss.

Har nu varit iland något mer än ett dygn, marken gungar inte längre under tofflorna. Det är härligt att vara hemma!

Man skall inte trötta ut sina tittare med för mycket text därför kommer nu några bilder!

Som ni förstår gillar jag fyrar, detta är Lindesnäs, Norges sydligaste spets   Denna läckra tallrik serverade Sten-Olof, överkurs i kockskolan, eller hur!

Ni landkrabbor, har ni upplevt en soluppgång över Skagerak?

Håll ut sammanfattningen kommer senare.........

Har ni förresten tittat på presentationen uppe i högra hörnet i början, där finns den ungefärliga resvägen ca 1250 nautiska mil

Av Harry Stangenberg - 27 juni 2011 23:08

För de som undrar så kom vi till kaj ca kl 16:15 idag efter att da gått de 250 milen från Farsund till Halmstad. Det är långt!

Nu är vi trötta och skall sova ut

Återkommer med en slutrapport inom kort..............

Av Harry Stangenberg - 25 juni 2011 14:53

Vi har nu kommit i balans igen, de sista tio timmarna var tuffa, enligt prognosen skulle vinden avta men det blev tvärtom, vinden ökade dramatiskt. Tro nu inte att det fanns nångon oro i lägret, vi visste vad vi skulle göra, vi minskade segelytan vart eftersom och till slut hade vi bara några få kvadratmeter uppe. Ursprungsplanen var att gå till Mandal men vi behövde gå in i lä snarast. Katarina är en fantastisk båt, hon tar sjön otroligt fint, vi har inte haft många sjöar som slagit upp på däck ej heller någon sidrullning. Vi har haft våra tretimmarspass som fungerat perfekt. Marianne, din man är verkligen en tillgång!!!!

Vi har sovit ett par timmar, sanerat oss (kört en dusch alla tre på samma mynt, ekonomiska som vi är), fixat till landström, fått en härlig portion bacon och ägg i solskenet med där till hörande tillbehör. Nu är det midsommar(dagen) aftonen igår ville ingen ha någon sill, knappast något att äta. Man är inte särskilt hungrig på sjön. Trötta är vi nog men mår jättebra.

Ett speciellt tack från oss alla till Jan-Olofs sponsring av OP

Lite kuriosa, i Farsund betalar man ingen hamnavgift, varje morgon får man den lokala tidningen Farsunds Avis plus nybakade frallor.

I morgon fortsätter vi västerut mot i första hand Skagen, ca 130 mil......prognosen säger lätta västliga vindar, hoppas vi bara slipper "platt läns" Det är jobbigt när vinden kommer rakt bakifrån. Vi kanske får användning av gennakern på 115m2

Av Harry Stangenberg - 25 juni 2011 10:39

Efter 41 timmar och knappa 300 mil så befinner vi os åter i Farsund, de sista timmarna var något stökiga, mycket hårda vindar men allt har gått bra.

Damen i SPAR butiken undrade var Fredrik var om han återigen ville ha färska räkor.

Av Harry Stangenberg - 23 juni 2011 12:01

Vi ligger nu i Fraserburugh dit vi kom i går eftermiddag efter en fantastisk seglats, det blåste konstant 10 - 14 m/sek, halvvind, så med ett rev i storen och 15 m2 i genuan(45m2) så tuffade vi på de 60 milen med ett snitt på 7,5 knop. Två båtar såg vi, härom dagen så många som fem......

Här i hamnen simmar sälar.

Vi har sanerat oss betalat hamnavgift, 10£,ätit frukost i solskenet i sittbrunnen, clarerat ut, handlat, just nu steker Tomas pannbiffar. Sedan äter vi lunch.

Stig-Ove, jag har gjort en lista på bra Fish&Chip ställen i Skottland som vi kan lägga ut på vår lunchsajt!

Allt är klart, vi har laddat ner några väderfiler, likaså kollat hamnkaptenens väderinfo och allt ser mycket bra ut. Först nordligt 7- 8 meter som sedan vrider mot väst, ökar något om 24 timmar men avtar ganska snart.

Vi bör vara i Norge inom två dygn, sen får vi se hur vi känner oss.......

Glad midsommar från oss alla ombord! (vi har sill potatis, gräddfil och knäckebröd)

Sten-Olof, Tomas, Harry

Av Harry Stangenberg - 21 juni 2011 22:51

Nu befinner vi oss i Wick, en stad i Skottland som engelsmännen kallar "på fastlandet"

Vi lämnade Kirkwall planenligt och fick den skjuts ut som vi ville ha. En fantastisk dag på havet. På vägen till Wick seglade vi över Englands "läskigaste" farvatten, Pentland Firth. Tidvattnet pressas ihop mellan Orkney och fastlandet, blåser det från öster och tidvattnet går åt motsatt rikning kan det bli oerhört konstig sjö och vågor. Vi hade tur, vi gick tvärs över, vattnet kokade på vissa ställen så det var svårt att hålla kursen.

Välbehållna ligger vi i den trygga hamnen efter att ha gått 45 nautiska mil, flytbryggor, vatten och landström, WIFI. Jag slipper alltså söka upp någon pub för att koppla upp datorn, behöver därmed ej heller att beställa en pint.

Nu besökte vi trots allt en pub där tre pints=568 ml kostade £7, så mycket kostar väl en stor stark på Harrys i Sverige, vi stannar några dagar och tjänar pengar......

I morgon startar vi tidigt, vårt mål är Fraserburgh ca 60 mil sydostvarts. Väderprognosen ser skaplig ut, inga hårda vindar.

Vi väntar sedan i F tills vi har en stabil väderprognos för i alla fall 48 timmar, nästa mål blir då någon lämplig hamn i Sydnorge.

Ni vill väl titta på lite bilder!

Prällen arbetsplats  På väg in mot Kirkwall

Av Harry Stangenberg - 20 juni 2011 17:28

I morse försökte vi hyra bil men alla var bokade sedan många månader, i stället tog den lokala bussen till Strommness. Bussföraren hade säkert ett förflutet som formel 1 förare, dessutom körde han också på fel sida.

Strommness, ett litet samhälle ligger vid Scapa Flow där många engelska och tyska båtar sänktes under de bägge krigen. Återigen, kul att ha fått se det!

Därefter tog vår eminenta guide, tillika besättningsmedlem, Sten-Olof oss tillbaka till ett antal tusen år BC. Till Orkneys Ale stenar eller Stonhenge, en himla massa stenar som bara stod rakt upp och mer, mycket intressant!!!! Guiden skulle absolut titta på en jordhög från säkert tusen år tidigare, vi orkade inte, dessutom var vägen tillbaka till busshållplatsen full av jord. Tomas och jag hade turen med oss, vi liftade med prällen i Kirkwalls katedral, bussen tillbaka skulle komma först om en timme.

bild från hamnen i Strommness    Några av väldigt många!

I morgon seglar vi vidare mot Skottlands fastland. Tidetabellen säger att vi skall lämna hamnen 10:35 för att få slackvatten ett tag för att sedan få skjuts ut på havet med 4 - 5 knop. Väderprognosen ser gynnsam ut